Så var ”Allt för Sjön” över för 2014. Mycken entusiasm innan och arrangemanget var väl genomfört. Sanningen är dock att det blev ytterligare ett år med klart färre antal besökare och det var en hel del ”komplettering” med bilar och annat ovidkommande för att fylla hallgolven. När vi går och pratar med branschfolk i montrarna är man bekymrade. Sjöfyllerilagen är EN viktig faktor till det minskande intresset och som alltid kommer upp spontant.
Båtfolket ställde ut för tredje året och vi hade flera tusen som kom och visade stöd, berättade hårresande historier om kustbevakning och annat. För oss på Båtfolket en mycket lyckad tillställning. Det var även ett så kallat båtting med politiker (se nedan). Samtliga politiker intygade att man får massor av mail och brev i 0,2 frågan. Matthias Johnsson (S) påpekade att många av dessa är osakliga. Vi kan förstå att lag och politikertrötta personer kan vara både raljanta och förbannade, men den mesta kritiken är definivt saklig. Vi i Båtfolket, Kryssarklubben, Sweboat, Båtunionen och oberoende experter är sakliga i all kommunikation. Men riksdagsmän och regering ids då inte ens svara på väl underbyggda propåer. Saken är ju den att själva 0.2-lagen inte bygger på saklighet överhuvudtaget. Känns då förmätet att politiker klagar på medborgarens självklara rätt att protestera!
Denna 0,2 lag har i realiteten initierat en märklig ”kamp”:
Fakta och sund demokrati på en sida – mot politisk prestige och ignorans på den andra!
Båttinget – hör politikerna som vill fostra oss
På mässan hölls det årliga ”båttinget”. Hör på politikerna. Värt att lyssna på.
Klicka på bilden. Orkar du inte lyssna i 21 minuter, ta dig tiden att lyssna i 8. Först Bengt Gärde Ordf. SBU som rationellt pekar på att lagen inte bidrar till sjösäkerheten – men är negativ för Båtlivet. Sedan Annelie Enochson (KD) som först erkänner att det är ett ”starkt tryck” från båtfolket att ändra lagen för att sedan frankt ignorera fakta, hänvisa till att detta inte är ett problem på västkusten och hon avslutar med att i princip ”läxa” upp oss båtfolk med att hon tycker vi skall tycka något annat!
Den fråga som nu mest berör båtlivet och bevisligen inte är till gagn för sjösäkerhet eller båtglädje skall tydligen till varje pris negligeras. Ett sällan skådat förakt för en upplyst grupp väljare med extremt låg olycksfrekvens!
Edward Riedel (M och ordf. för Riksdagens båtgrupp) får sedan ordet och där kontraherar han Annelie med att tillkännage att Moderaterna nu ändrat sig och vill göra en översyn. Samtidigt slänger han in brasklappen att lagen t.o.m kan bli skärpt. Vi kan inte annat än tolka det som att han ser risken att okunnigheten och prestigen firar nya triumfer. Politikerna noterar att det är mer olyckor bland ekor, småbåtar, kanoter, kajaker och segelbåtar (alldeles oavsett alkohol eller ej) än bland de båtar som omfattas av lagen. Så var det även innan 0,2 lagen kom i kraft. Eftersom moderaterna i grunden var mot lagen som sådan kompromissades det i ”den remisslösa uppgörelsen”. M fick i igenom regeln om 10 meter o/e 15 knop.
Faktum är att vi är vi nere på så låga olyckstal att all svepande lagstiftning – utom förbud av fritidsbåt – blir irrelevant. Kanske med undantag för krav på att det alltid skall finnas med flytvästar till alla ombord?
Resten av utfrågningen är definitivt värd att höra. I total brist på legitimitet för sjösäkerhet får Ulf Hallström (f.d expert på Sjöfartsverket) vissa av politikerna att plötsligt rubricera 0,2 lagen för nykterhetspolitik. Det var inte så lagen kom till och i så fall har vi alltså polis och dyr kustbevakning som åker omkring och kontrollerar att riksdagens nykterhetspolitik efterföljs! Allt medan vi har bland de sämsta uppklarandeprocenten i världen för brott mot egendom och hemfrid.
Politikbarometern Mars 2014
Moderaterna har nu officiellt deklarerat att man aktivt kommer att verka för en översyn. Den ståndpunkten har numer även SD. Vi vet att det inom S och C finns många som vill få till stånd en översyn och C har därtill ett internt ”tryck” via ett kongressbeslut på att detta skall ske. Såvitt vi kan bedöma finns det just nu inga öppningar inom FP eller KD. MP och V har hittills varit kallsinniga och argumenterar inte överhuvudtaget. Snarare känner vi nog att man här är mer inställda på ytterligare restriktioner för båtlivet. Vi vill uppmana alla som har sympatier o/e kontakter inom partier att nyttja dem. Vi är gärna behjälpliga med fakta.
Denna fråga är i huvudsak tvärpolitisk men definitivt politisk då vi håller på med grundläggande demokratiska värderingar. Skall vi ha ”uppfostringslagar” eller skall lagar vara byggda på fakta?
Gabrielsson i Hamnenintervju
Båtfolkets Göran Gabrielsson diskuterar sjöfyllerilagen med Claes Oliviecrona från Hamnen.se och Mats Eriksson från Sweboat. Göran började engagera sig när han på sin ö och i sin båt upplevde att han plötsligt fick en alkoholpolitisk fotboja. På sluttampen i programmet antar han lite andra skepnader …..
Mats Eriksson önskar även han en översyn men vi tycker nog han på ”svenskt vis” är lite väl hovsam mot våra politiker. Det går att ställa rättmätiga krav. Därtill finns det mängder av forskning som visar att 0,2 lagen skjuter helt fel. Vid båttingets avslutningstal ställde Mats en utmärkt retorisk fråga till politikerna: ”Vad har ni politiker egentligen att förlora på att det görs en översyn”?
Klicka här eller på bilden så spelas videon upp Debatten startar 9 minuter in i programmet. Vid problem finns det en snabblänk i videospelaren
Vart står vi nu?
Vi har uppnått att vulgärdebatten i stort sett har försvunnit. SBU, Kryssarklubben och Sweboat har anslutit sig och eskalerat kritiken. Vi tror nog att Båtfolket varit en inspiratör och med fakta stöttat dessa organisationer. Vi har därtill även vunnit just faktakriget. Ingen kan på rationella grunder försvara lagen och därför lägger en stor del av regering och riksdag sonika ”locket på”. Andra börjar nu vifta med ”nykterhetspolitik”. Det var inte så lagen kom till och ändringen i retoriken är snarare för att ”rädda ansiktet”.
Vi som är lite äldre hade nog klart för oss att Berlinmuren en dag skulle falla – men inte när. DDR:s Honecker sade kort tid innan Sovjet brakade samman att muren skulle stå i hundra år till. Det finns likheter med 0,2 lagen. Den kommer inte att överleva men vi vet inte när ändringen sker. Det är en mycket osäker politisk period framgent och mycket kan hända. Exempelvis att man tvärpolitiskt börjar se rationellt på frågan och ansluter till rådande internationell praxis. Det kan också bli en regeringsperiod där inget kommer att ske.
Men, båtregisteringen försvann, det blev åter lördagsöppet på systemet och man får nu dricka vin på museum. Det otänkbara med reklam för vin och öl i tidningar och TV är en realitet. Inget vi i Båtfolket kanske jublar över men visar att även det till synes otänkbara kan ändras – även i Sverige!
Vi återkommer i nästa nyhetsbrev mer om hur vi ser på framtiden och våra planer.