Är det meningsfullt med fakta i det ständiga tyckandet om båtlivet?

Är det meningsfullt med fakta i det ständiga tyckandet om båtlivet?

Glad Midsommar!

En hälsning från det envisa gänget i Båtfolket! Vi har legat lite lågt med vår fråga en tid av förklarliga skäl. Tankar och prioriteringar har gått åt ett annat håll. Samtidigt kommer det alltid att finnas ärenden och beslut som är viktigare än den bisarra 0,2-lagen – eller annat som rör vår fritid – men vi i samhället måste vara förmögna att driva många samtidiga förändringsarbeten.

Det finns många – främst icke båtägare – som undrar varför vi i båtfolket inte ger upp vår kritik mot 0,2-promilleregeln till sjöss. Svaret är enkelt. Lagen har ingen betydelse för säkerheten till sjöss och borde aldrig ha införts. Något som sakkunniga förordade redan i de många remissrundorna. En ren nykterhetspopulistisk lag som kriminaliserar människor i onödan och förser våra myndigheter med struntuppgifter – medan tjuvarna ostört kör ut båtar och motorer ut ur landet.

Men frågan rymmer också en annan dimension. Rätten att inte dömas galet hårt för ett påhittat brott där det bevisligen inte finns några offer! Tyvärr berör denna förmyndarlag alkohol. Alla vet att stora mängder alkohol fördummar oss. Det gäller också på det sätt vi stiftar lagar när alkohol står i förgrunden.

Regeringen är skicklig – på att ständigt glida undan

Det är inte bara Trump som levererar s.k. fake news eller totalt negligerar fakta. Morgan Johansson gör det tydligt i sjöfyllerifrågan där tyckandet får råda.

Med 0,2-lagen har politiker åter visat hur man i sin iver att inte ta sitt ansvar – d.v.s. att ändra en lag som blev fel – tillsätter en tvivelaktig utredning:

Ett stärkt straffrättsligt skydd mot upprepad trafikbrottslighet och en utvärdering av den nedre promillegränsen för sjöfylleri” (Ds 2019:22). Redan innan utredningen satte i gång varnade riksdagsledamöter oss för att det var en skenmanöver. Det blev övertydligt i presentationen där utredaren varken begrep vad hon pratade om och ej heller kunde tolka fakta och statistik korrekt. Men, ett sätt för politiker att begrava frågan i ett dokumentskåp under förevändningen att man ”gjort något i ärendet”. Tyckandet får råda.

Läs mer om utredningen i tidigare brev HÄR samt Båtfolkets remissvar HÄR

Faktaförnekande politiker på film

Vi har ju en ”frispråkig” kollega i Ola Ljungberg som driver en annan sajt alltom02promillepasjon.se. Han har tagit fram en film som väl åskådliggör hur politiker bänder på sanningen och negligerar fakta. Peter Eriksson (MP) beskriver hur det ljugs och Morgan Johansson nonsensprat är ett utmärkt exempel på “tillrättalagd sanning” – alltså lögn. 12 minuters sevärd ögonöppnare som du hittar på Youtube HÄR

Båtorganisationerna då?

Tyvärr sällar sig Svenska Båtunionen till fakta-förnekarnas skara när ordföranden outgrundliges direkt svamlar (ursäkta men sant) och lägger sig platt för ett stöd för utredningen – och att 0,2 bör behållas. En hel-omvändning till SBU:s tidigare faktaorienterade inställning.

Sorgligt. Om inte vårt största båtförbund kan känna ansvar – eller ha modet – att tydliggöra när politiker har fel, när en utredning inte håller måttet, när en bevisat onödig lag gör båtfolket till brottslingar – vad ska vi med ett båtförbund då till frågar vi oss allvarligt? SBU:s svammel kan du läsa HÄR.

Svenska Kryssarklubben och båtbranschen (Sweboat) lämnade däremot sakliga genmälen till ”utredningen”. SXK:s mycket genomarbetade svar HÄR Sweboats sakliga svar HÄR

Vad gör vi i Båtfolket?

Vi gör det som egentligen är SBU:s uppgift. Vi uppvaktar politiker och driver opinion. Sven Spiegelberg i Båtfolket ställer i tidningen Skärgården frågan om vem som försvarar friheten i Sverige. Friheten som är en så central del av upplevelsen med båtlivet. Han drar slutsatsen att våra myndigheter alltid kommer att känna sig manade att ingripa och reglera oavsett om det behövs eller inte. Vi kommer aldrig få se Kustbevakningen eller Transportstyrelsen på barrikaderna för att försvara frihetskänslan. Det måste vara politikernas och båtorganisationernas ansvar. Och här fallerar många av dessa parter – speciellt SBU – att ta sitt ansvar skriver Spigelberg. Mycket läsvärt. Klicka på bilden nedan eller HÄR.

 

Båtfolket uppvaktar Civilutskottet

Båtfolkets professor Mats Edenius har uppvaktat civilutskottet med en skrivelse. Läs den HÄR. Skälet är att utskottet besvarat ett antal motioner där man vill ha en ändring av 0,2-promilleregeln.

Enligt civilutskottets betänkande 2019/20:CU8 har utskottet konstaterat att det nu har skett en utvärdering av tillämpningen och effekterna av det utvidgade straffansvaret för sjöfylleri. Och därmed dragit slutsatsen att det – i linje med utvärderingen – inte finns anledning att förändra lagen och inte heller att det behöver göras en översyn av den. Som grund för utskottets beslut hänvisas till den omtalade “utredningen” ovan. För oss är det som att en blind leder en blind. En utredning som innehåller så många brister och så många fel ligger alltså till grund för utskottets beslut. Det kan inte bli mer fel. Men vår justitieminister är nöjd och kan nu hänvisa till att en utvärdering är gjord och att frågan är ur världen. Beklämmande är dessvärre bara förnamnet. Fortsättning följer under nästa riksdagsår.

Norge klarar fint att ha 0,8 promille på sjön

Norge har 0,8 promille på sjön för fritidsbåtar och visar upp en lika fin utveckling som Sverige när det gäller olycksbilden. Ja, t.o.m. något bättre. Det finns ju inga bevis för att svenska 0,2-lagen har haft någon effekt på sjösäkerheten och siffrorna från Norge bara bekräftar. Vi båtfarare är kapabla att ta ansvar utan dessa ständiga förbud och restriktioner.

Precis som i Sverige är de som förolyckas med alkohol inblandat rejält fulla och med promillehalter långt över 0.8. D.v.s. de som struntar i lagen oavsett gräns.

När kan något hända politiskt?

Som beskrivet ovan försöker regeringen döda denna fråga genom att tysta ner eller dribbla bort den kanske med baktanken att vi båtägare skall ge upp. Ett demokratiskt underskott och ett hån mot fakta. Därför ser vi inte realistiskt att någonting kommer att ske innan ett regeringsbyte. Frågan är i grunden opolitisk men att rösta på V eller MP synes bortkastat. S är splittrat såsom C och L. M vill ha en ändring. SD vet vi inte än – men de är öppna för sakskäl.

Några nyare motioner från M och L finner du HÄR och HÄR. Så visst har vi många Riksdagsledamöter på vår sida!

Läs vår faktaspäckade folder

Nedan vår folder med korta kärnfulla budskap – alla backade med fakta! Läs eller ladda ner foldern HÄR eller klicka på bilden nedan. Maila oss om du behöver tryckta exemplar.

Stötta oss – en kamp för att kriminaliserande lagar skall stiftas på sakliga grunder!

Lagar som kriminaliserar oss medborgare måste bygga på fakta – inte myter. Swisha eller sätt gärna in en hundring – eller mer – på vårt bankgiro nedan. Notera, allt ev. överskott efter lagändring går oavkortat till Sjöräddningen. Vi har en kompetent revisor.

Vi är givetvis även intresserade av att du personligen engagerar dig 🙂

Du kan Swisha ditt stöd till 123 223 88 06

Denna symbol kan du sätta på din båt för att visa vad du står för. Vi skickar några till dig om du sänder ett bidrag till oss.

Vi är många som blir allt mer bekymrade över lagar som stiftas efter opinionsundersökningar och inte efter fakta och minoriteters rätt. Ett samhälle som allt mer styrs av tyckande och ängsliga eller ensidiga kvällstidnings-rubriker. 0,2 promille på sjön är exakt en sådan tyckarlag. Där du har politiska kontakter – kräv en ändring! Lyd inte bara!

Stötta oss på www.båtfolket.se med en slant för vår kamp. Vi är en helt ideell aktionsgrupp. Vårt arbete med att få till en justering av 0,2-lagen är givetvis viktigt. Men frågan rymmer också dimensioner som är långt mycket viktigare än rätten att få framföra en båt med låga alkoholnivåer så länge man inte utgör en fara för andra. Även rätten att inte dömas galet hårt för ett påhittat brott där det bevisligen inte finns några offer! Det kostar för oss att ställa ut på mässor, annonsera, producera material. Vår verksamhet bygger endast på hjälp av privata bidrag.

Annars Bankgiro 250-8109. Skriv gärna namn och mailadress så vi vet vem du är! Lägger du med en postadress sänder vi dig vår ikoniska dekal i form av en farledsskylt med överkryssat 0,2. En absolut succé sedan båtmässan 2015. Vi har hittills levererat ut mer än 10.000 av dem! Passar fint bredvid sjöräddningssällskapets dekal på båten! Du som stöttat oss tidigare – maila oss bara så sänder vi!

Dela och gilla nyhetsbrevet på Facebook! Klicka här!


Informera dina båtvänner och klubbkollegor via e-post och sociala media om oss och vårt arbete. Sänd en länk till dina vänner för att få detta nyhetsbrev. Fakta vinner i längden om det är tillräckligt många som besitter den!

På Facebook finns den öppna gruppen “Sjöfyllerilagen” där du finner oss och andra som debatterar. Vänligen notera att den INTE är modererad av oss i Båtfolket.

Vår 49 sidiga vitbok med “kalla fakta” (upplaga 2016 men ännu aktuell) finns att ladda ner på www.båtfolket.se tillsammans med affischer och annat material.

Vill du höra av dig – sänd ett mail till Jim Huzell jim@huzell.net