Den här regeringen kommer att gå till historien som en av de sämsta med avseende att bereda och införa lagar. Kritik från bl.a. Lagrådet, rättsliga instanser samt de som omfattas av lagförslag har haft en omfattning man sällan skådat. Detsamma gäller så kallade ”utredningar”. Man tilldelar dessa till en av regeringen ”trovärdig” person som sedan levererar in vad ansvarig minister beställt. Ett skräckexempel är den ”utredning” hovrättsrådet Anne Rapp levererade till justitieminister Morgan Johansson i november 2019. Hon bortser helt från fakta och expertis och rekommenderar att 0,2-lagen bibehålls endast på grundval att olyckorna minskat sedan lagens tillkomst 2010. Det är sant, men har inget samband med 0,2 lagen då olyckorna minskat konstant sedan 40 år. Klicka HÄR för att läsa vårt förra nyhetsbrev som berörde frågan i detalj. “Utredningen” bekräftar istället att det nu är dags att ta bort 0,2 -regeln.

Remisser

Båtfolket har givetvis sänt in ett remissvar till ovan nämnda utredning. Det är 7 sidor där hennes ”utredning” dissekeras. Klicka HÄR eller på bilden så kan du läsa hela. Vi citerar några utdrag:

Utredaren har varken följt uppdraget eller lagt fram argument som håller för en granskning. Den som påstår motsatsen eller gör gällande att utredningen kan göra underlag för beslut har mycket att både förklara och försvara. Som vi skall visa så använder sig utredaren av direkta nonsenssamband för att mycket skissartat – och utan djupare diskussion – avfärda den allvarliga kritik av lagen som föranlett behovet av en utredning. Utredningen måste dras tillbaka då den inte håller måttet. Den är helt enkelt slarvigt gjord och kan inte utgöra ett underlag för seriöst beslutsfattande.

  • Utredaren har inte på någon punkt närmare behandlat lagens negativa konsekvenser för såväl allmänhet som myndighetet. Ej heller om hur samhällets resurser skall proriteras
  • Utredaren har inte diskuterat hur eventuella justeringar av lagen kan ske utan att samtidigt göra avkall på vad lagen försöker uppnå – ökad säkerhet för båtfolk
  • Utredarens huvudargument till att det inte finns någon anledning att justera lagen är rena nonsens!
  • ”Utredningen” innehåller mängder med fel om lagens tillkomst, olycksfallsutvecklingen och om vår omvärld

”Utredningen” riskerar att gröpa ur demokratin om den kommer att utgöra grund för beslut eftersom den representerar ett osunt förhållande mellan regering och utredningsväsende och på det sätt utredningar används för direkta politiska mål!

Ytterligare remissvar kommer att läggas upp på www.båtfolket.se efterhand


Debattartiklar bemöter utredaren

I Dagens Nyheter hävdar båtfolkets Mats Edenius, sjörattprofessor Hugo Tiberg samt Sjökapten Ulf Hallström att utredningen inte håller måttet. “Utredaren har gravt förbisett fakta, sitt uppdrag och den dokumentation som finns. Riksdagen har inte fått vad den begärt”. Artikeln är låst på DN.se men en du kan läsa den genom att trycka HÄR eller på bilden.


En ny studie bekräftar åter det galna med 0,2 och hur illa underbyggd en “utredning” tillåts vara

Vår kollega Ola Ljungbergwww.alltom02promillepasjon.se har arbetat fram en fallstudie som i detalj går igenom båtolyckor 2011 till 2018. Även den visar att det inte finns ett samband mellan 0,2 lagen och ökad sjösäkerhet. Studien finner du på web-sidan.

Han är mycket kritisk till hur statistik presenteras. Mellan år 2011 till 2018 har 211 personer förolyckats i anslutning till båtliv. Av dessa hade 6 personer mellan 0,2 till 0,5 promille.

Utredaren hävdar att detta inte är “en försumbar andel alkoholpåverkade” och att det därför finns ett tydligt samband mellan alkoholpåverkan och olyckor. Det blir fel på alla sätt och vis. Inte nog med att dessa låga alkoholnivåer inte går att härleda till olyckor på sjön, så konstaterar Ola därtill att dessa sex personer färdats i båtar som inte omfattas av lagen och på vatten där inte Kustbevakningen patrullerar. Och dessa sex personer får utredaren till att föreslå att lagen ska vara kvar. Det är galenskap.

Olas uppföljande debattartikel “Utredningen av promillelagen är en blåsning” i tidningen Skärgården finner du HÄR


Foto: Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag.

Riksdagseminarium 5 mars 13:30-14:45

Båtfolket har blivit inbjudna till Riksdagen för ett Seminarium: ”Har sjösäkerheten i Sverige förbättrats med den ändrade sjöfyllerilagen?” Värdar är tre riksdagsledamöter från Centern och Moderaterna. Medverkar gör bl.a. Professor Mats Edenius, Göran Gabrielsson – känd imitatör och båtälskare, Riksdagsledamot Anti Avsan som har en bakgrund som domare i bl.a. sjöfyllerimål.

Moderator är journalisten och sjöräddaren Robert Aschberg. Båtfolket kommer att ta upp den generella kritiken som finns mot 0,2-sjöfyllerilagen och därtill också bemöta den närmast skandalösa ”utredning” om lagen som presenterades i November 2019. Vi kommer att framföra våra konkreta förslag till förändring som därtill stöds av de stora båtorganisationerna.

Du är välkommen att lyssna och även ställa frågor. Antalet platser är begränsat men sänd ett mail till info@batfolket.se så snart du kan så får du besked om plats finns och hur du skall ta dig till partimatsalen. Du bör komma i god tid.


Båtmässan 2020

Vi ställer ut år igen. Välkommen att prata med oss, hämta material, kanske ge ett pengastöd eller engagera dig? Monter AG 30 i korridoren delvis vid matserveringen.

Nedan vår så kallade “roll-up” vi har på mässan med korta kärnfulla budskap – alla backade med fakta! Välkommen!


Stötta oss – en kamp för att kriminaliserande lagar skall stiftas på sakliga grunder!

Lagar som kriminaliserar oss medborgare måste bygga på fakta – inte myter.

Swisha eller sätt gärna in en hundring – eller mer – på vårt bankgiro nedan. Notera, allt ev. överskott efter lagändring går oavkortat till Sjöräddningen. Vi har en kompetent revisor.

Vi är givetvis även intresserade av att du personligen engagerar dig 🙂

Du kan Swisha ditt stöd till 123 223 88 06

Ikonisk dekal! Denna symbol kan du sätta på din båt för att visa vad du står för. Vi skickar några till dig om du sänder ett bidrag till oss

Vi är många som blir allt mer bekymrade över lagar som stiftas efter opinionsundersökningar och inte efter fakta och minoriteters rätt. Ett samhälle som allt mer styrs av tyckande och ängsliga eller ensidiga kvällstidnings-rubriker. 0.2 promille på sjön är exakt en sådan tyckarlag. Där du har politiska kontakter – kräv en ändring! Lyd inte bara!

Stötta oss på www.båtfolket.se med en slant för vår kamp. Vi är en helt ideell aktionsgrupp. Vårt arbete med att få till en justering av 0.2-lagen är givetvis viktigt. Men frågan rymmer också dimensioner som är långt mycket viktigare än rätten att få framföra en båt med låga alkoholnivåer så länge man inte utgör en fara för andra. Även rätten att inte dömas galet hårt för ett påhittat brott där det bevisligen inte finns några offer! Det kostar för oss att ställa ut på mässor, annonsera, producera material. Vår verksamhet bygger endast på hjälp av privata bidrag.

Annars Bankgiro 250-8109. Skriv gärna namn och mailadress så vi vet vem du är! Lägger du med en postadress sänder vi dig vår ikoniska dekal i form av en farledsskylt med överkryssat 0.2. En absolut succé sedan båtmässan 2015. Vi har hittills levererat ut mer än 10.000 av dem! Passar fint bredvid sjöräddningssällskapets dekal på båten! Du som stöttat oss tidigare – maila oss bara så sänder vi!


Dela och gilla nyhetsbrevet på Facebook! Klicka här!


Informera dina båtvänner och klubbkollegor via e-post och sociala media om oss och vårt arbete. Sänd en länk till dina vänner för att få detta nyhetsbrev. Fakta vinner i längden om det är tillräckligt många som besitter den!

På Facebook finns den öppna gruppen “Sjöfyllerilagen” där du finner oss och andra som debatterar. Vänligen notera att den INTE är modererad av oss i Båtfolket.

Vår 49 sidiga vitbok med “kalla fakta” (upplaga 2016 men ännu lika aktuell) finns att ladda ner på www.båtfolket.se tillsammans med affischer och annat material.

Vill du höra av dig – sänd ett mail till Jim Huzell  jim@huzell.net