Författaren André Persson vill skriva en granskande reportagebok om Kustbevakningen och dess sätt att sköta sitt uppdrag. André har tidigare kritiskt granskat energidryckernas framfart och vår ”förslavning” under sockret. (No Bull – hur internet och 24-timmarssamhället fick energidryckerna att flyga, Hjalmarsson & Högberg förlag (2014) samt Godis åt folket – hur svenskarna blev sockerslavar i Karamellkungens rike, Anderson Pocket (2009))
Nyhetsbrev 20 – 21 Juni 2016
André söker nu finansiellt stöd till projektet genom så kallad Crowdfunding (gräsrotsfinansiering). Målet är att nå 50 000 kronor till 3 juli då kampanjen avslutas (i skrivandes stund har han nått drygt halvvägs). Når han inte sitt mål går pengarna tillbaka till givarna och boken blir inte skriven. Vi ställde några korta frågor till André:
Varför vill du skriva en bok om svenska Kustbevakningen?
Det är en myndighet som behöver granskas av flera skäl. Först och främst undrar jag varför Kustbevakningen är en egen myndighet? I de flesta andra länder lyder Kustbevakningen under flottan eller marinen. Jag är också nyfiken på varför det är så många som är så oerhört negativt inställda till Kustbevakningen; allt från båtfolk till bofasta, sjöpoliser och yrkesfolk. Många är som sagt oerhört negativt inställda till KBV. Intervjulistan kan göras lång. Varför är det så? Jag undrar också varför KBV spenderade miljoner kronor av skattebetalarnas pengar på en dokusåpa? Dessutom är jag nyfiken på hur man arbetar med den nya sjöfyllerilagen, med sin statistik och sitt miljöarbete, bara för att nämna några saker.
Varför söker du finansiering via så kallad Crowdfunding?
Att skriva bok är ett mödosamt arbete. Med Crowdfunding får jag tidigt veta hur stort intresset är för boken. Ett stort intresse sporrar mig i arbetet. Dessutom får jag in pengar som gör att jag delvis kan finansiera boken. Sist men inte minst så får jag också ett tidigt engagemang från läsekretsen i form av tips, synpunkter och frågor. Det bidrar till en bättre bok.
Vad skall du göra med pengarna som du får in?
Först och främst är det själva produktionen av boken som blir finansierad, det vill säga korr, lektör, omslag och tryck. Sen vill jag gärna kunna ta in extra research-hjälp om pengarna räcker till det. Jag har också en idé om att hyra en monter på Allt för sjön och 2017 och lansera boken publikt där. Vi får se hur långt pengarna räcker!
Hur gör jag om jag vill sponsra boken?
Det är i ditt intresse att denna bok skrivs! Gå in på Kickstarter och stöd projektet med hjälp av ett kreditkort. André är naturligtvis jättetacksam för allt finansiellt stöd han kan få, från 100 kronor och uppåt. För 250 kronor får du till exempel ett signerat ex av boken när den kommer ut. För 500 kronor får du två signerade ex samt en biljett till boklanseringen.
Myndigheter har ett stort ansvar för hur de prioriterar sina resurser och det sätt på vilket de söker fullfölja den uppgift som regering och riksdag gett dem. Det är därför glädjande att en journalist nu vill starta ett bokprojekt som syftar till att uppmärksamma hur Kustbevakningen arbetar. Hjälp honom att snarast sätta igång projektet via denna länk:
https://www.kickstarter.com/projects/kbv/kbv-en-berattelse-om-myndigheten-som-gick-pa-grund
Alla som satt sig in i promillelagen vet att den är missriktad och inte lett till avsedd effekt mer än att kvällstid tömma fjärdarna på båtar. Det har även ordförande i Civilutskottet, Caroline Szyber (KD), uppmärksammat. Hon arbetar nu för att en utvärdering ska komma till stånd. Gott. Låt oss hjälpa henne på traven! Ett sätt att göra det är just att visa på vart våra skattepengar tar vägen.
Trender hittills i år
Hittills i år har tio personer omkommit i fritidsbåtsolyckor i Sverige. Det är fler än på många år. Majoriteten av de som omkom var ensamma ombord, många saknade flytväst och har inte haft möjlighet att larma efter hjälp. Fyra av de omkomna färdades i kanot. Det ska ställas mot promillelagen. I ett undersökt material om 350 sjöfylleridomar mellan 1994-2010 (Se Sjöfylleri i svensk rättspraxis, Jure Förlag 2011) har sjutton fall av död eller allvarlig kroppsskada befunnits orsakade av berusning över 1 promille, medan ett enda sådant förekommer med lägre påverkan, som enligt domstolen inte behöver ha orsakat olyckan. Kort sagt; den utökade promillelagen är ovidkommande.
Vad beror detta trista trendbrott i olyckor på? Vi inom Båtfolket är helt övertygade om att den stora riskfaktorn varken är varma vårar, kalla vatten, eller bristen på vattensäkra mobilfodral, utan människors brist på omdöme. Det är just detta omdöme som skjuts i sank med omotiverade lagar. De fördummar oss bara.
Inom Båtfolket har vi nu en vadslagning. Vilken tidning blir först i sommar med en helsida där Kustbevakningen oemotsagt talar om hur bra promillelagen är utan att tvingas redovisa fakta. Vi ser fram mot den journalist som ställer de viktiga frågorna: Varför ser man inget resultat i statistiken av promillelagen? Är det inte självklart att det är färre som ertappas med låga promillehalter på sjön nu när ni har intensifierat bevakningen och utdelar höga dagsböter? Vad har det med båtsäkerhet att göra? Anser ni att 0,2 promille är en relevant nivå med tanke på att det är människors fritidsliv och rätt att umgås i skärgården som ni söker reglera? Vad är det som gör att vi i Sverige har relativt sett hårda straff på något som är tillåtet i hela övriga världen?
Flosklers makt över våra båtklubbar
Avslutningsvis så tvingas vi konstatera att floskeln ”alkohol och ´båtkörning´ hör inte ihop” fått fäste hos vissa inom Svenska Båtunionen med alla dess kloka själar (se tidningen Båtliv).
Till dessa personer vill vi säga: Det finns oändligt många saker i samhället och vårt sätt att umgås som ”inte hör ihop”. Det är inte vad saken gäller. En lag som skapar kriminella utan offer, som kostar samhället mycket resurser och som gör fjärdarna till kontrollstationer utan anledning får inte viftas bort av enkla slogans. Inte ens om det handlar om alkohol. För oss hör slogans av denna typ ”inte ihop” med en seriös diskussion om ett viktigt principiellt ämne.
Med önskan om en härlig båtsommar – Styrelsen i Båtfolket!
Stötta även oss
Vi är många som blir allt mer bekymrade över lagar som stiftas efter ”populistiskt tyckande” och inte efter fakta. Ett samhälle som allt mer styrs av ängsliga eller ensidiga kvällstidningsrubriker. 0.2 promille på sjön är exakt en sådan tyckarlag. Där du har politiska kontakter – kräv en ändring! Lyd inte bara!
Stötta oss på www.båtfolket.se med en slant för vår kamp. Vi är en helt ideell gruppering som anser att 0.2-lagen representerar något mycket viktigare än att få ta en öl i båten. Det är en grundläggande demokratisk princip att lagar skall stiftas på sakliga grunder och inte påhitt! Det kostar för oss att ställa ut på mässor, annonsera, producera material. Vi existerar enbart med hjälp av privata bidrag.
Swisha eller sätt gärna in en hundring – eller mer – på vårt bankgiro nedan. Notera, allt ev. överskott efter lagändring går oavkortat till Sjöräddningen. Vi har en kompetent revisor. Vi är givetvis även intresserade av att du engagerar dig när du kan.
Du kan Swisha ditt stöd till 123 223 88 06
Annars Bankgiro 250-8109. Skriv gärna namn och mailadress så vi vet vem du är! Lägger du med en postadress sänder vi dig vår ikoniska dekal i form av en farledsskylt med överkryssat 0.2. En absolut succé på båtmässan och vi har levererat mer än 5.000 av dem! Passar fint bredvid sjöräddningssällskapets dekal på båten! Du som stöttat oss tidigare – maila oss bara så sänder vi!
Dela och gilla nyhetsbrevet på Facebook! Klicka här!
Informera dina båtvänner och klubbkollegor via e-post och sociala media om oss och vårt arbete. Sänd en länk till dina vänner för att få detta nyhetsbrev. Fakta vinner i längden om det är tillräckligt många som besitter den!
På Facebook finns den öppna gruppen ”Sjöfyllerilagen” där du finner oss och andra som debatterar. Notera att den inte är modererad av oss.
Vår 49 sidiga vitbok med ”kalla fakta” finns att ladda ner på www.båtfolket.se tillsammans med affischer och annat material.
Vill du höra av dig – sänd ett mail till Jim Huzell jimhuzell@gmail.com