Dela och gilla nyhetsbrevet på Facebook! Klicka här!

Detta är ett informationsbrev från Båtfolket.se. Med fakta som verktyg och med stöd från fler än tjugotusen registrerade supporters arbetar vi för en formell översyn och förändring av Sveriges unika 0,2-promilleregel för fritidsbåtar införd 1 juni 2010.

Lagar som kriminaliserar oss medborgare måste byggas på fakta – inte myter och moralism!

Ännu en sommar med en meningslös 0,2 promillelag!

En lag utan saklig grund! *) Varför finns då den extrema lagen kvar då den inte gör någon nytta? En båtintresserad riksdagsledamot beskrev det så här: ”Jag tror det absolut mest centrala här är att lagstiftningen är normerande och politiker vill inte via lagstiftning ge sken av att man uppmuntrar kombinationen alkohol och båtliv.”

Då var det sagt. Lagen är inte till för att rädda liv (vilken den bevisligen inte gör även om det var syftet) utan ett uttryck för en restriktiv (läs uppfostrande) syn på alkohol.

Här vill vi påminna politiker om att det faktiskt går att ta steg tillbaka när det även gäller så stigmatiserad fråga som alkohol i Sverige. Systembolaget har fått förlängda öppettider, det finns betydligt fler restauranger och cafeér med alkoholtillstånd än någonsin. Vi har mängder av alkoholreklam – och vi svenskar klarar detta utmärkt samtidigt som alkoholkonsumtionen faktiskt minskar! En sak är klar:

Nyttan och glädjen med dessa ytterst små ”relativa friheter” överglänser med råge nyttan med missriktade lagar baserade på en extremt restriktiv och ängslig syn på alkohol och oss medborgare!

Varför kämpar Båtfolket vidare?

Om vi inte tar ett steg framåt och ändrar på promillelagen nu så kommer vi inte bara få leva med denna extrema lag ytterligare ett tag, risken är överhängande att än mer tokiga lagar stiftas för fritidsbåtsfolket utan vetenskaplig grund.

På Transportstyrelsens initiativ har man ”re-vitaliserat” ett sjösäkerhetsråd bestående av ett antal olika organisationer kopplade till båtlivet (se vidare Transportstyrelsen). Syftet är gott. Rådet ska specifikt verka för att minska antalet olyckor och tillbud till sjöss. För att ytterligare minska antalet dödsfall framgår att de ska:

  • Utreda förutsättningarna att lagstifta om flytvästanvändande.
  • Utreda förutsättningarna att införa ett svenskt fritidsbåtsregister.
  • Utreda förutsättningarna att införa obligatorisk ansvarsförsäkring.
  • Utreda förutsättningarna att införa obligatoriskt förarbevis för framförande av snabbgående fritidsbåtar (friskt påhejad av SBU som sitt nya båtpolitiska program bl a kräver att det ska införas obligatoriskt båtkörkort). Allt i syfte att rädda liv.

Ett byråkratiskt monster

Det är här det går överstyr. Till att börja med är fritidsbåtlivet mycket säkert. Antalet olyckor är ytterst få. De få olyckorna sker nästan uteslutande i insjöar och med små båtar. Trots att man vet detta så är man på full gång med att bygga upp ett potentiellt administrativt monster som går stick i stäv med vad Transportstyrelsen själva skriver är själva syftet med fritidssjöfarten: Det är frihetsupplevelsen och naturupplevelsen som gör att vi ger oss ut på sjön.

Vi har redan nu ett förändrat båtliv där naturupplevelse och frihet är omotiverat beskuren av beväpnade Kustbevakare som letar 0,2 promillare på fjärdarna och annat ovidkommande som kan kontrolleras och mästra oss på sjön. Skärgårdsboende som är beroende av båtar ser promillelagen som just ett missfoster.

Den fråga som saknas i ivern om att öka kontroll, övervakning och styrning är inte att vi alla har ett ansvar att minimera antalet olyckor, utan att risk ska ställas mot glädje, praktisk nytta och miljövärden.

Och lagar behöver övervakas. Hur många fler brottslingar ska skapas på sjön utan att det finns några offer eller att det har någon avgörande effekt annat än att skapa arbete åt myndigheter? Sjösäkerhetsrådet skriver visserligen att deras förslag ska vara ”väl avvägda och motiverade”. Risken äe snarare stor att ingen i rådet tar på sig ansvaret stoppa överilade förslag. För hade så varit fallet så skulle promillelagen vara den första lag som rådet tagit sig an att förändra.

Omotiverade lagar

Vi i Båtfolket – med mer än 20 000 stödjare – har som uppgift att se till att promillelagen justeras och att omotiverade lagar på sjön stoppas. Vi föreslår till sjösäkerhetsrådet att även ta in Båtfolket i sitt råd. Båtfolket blir en garant för att kommande förslag verkligen blir väl avvägda och är till fromma för ett såväl attraktivt som säkert sjöliv. Förslagen saknar helt proportioner och konsekvenstänk.

Kompromissen som ett steg på vägen

I expressen den 3-4 mars (se repris på vår tidigare artikel nedanför) framförde den kända imitatören och skärgårdsvännen Göran Gabrielsson en kompromiss som inte skulle ”kompromettera” beslutfattarna men samtligt förenkla livet för oss båtfolk och utan att på något sätt öka risken att vara på sjön

Vi har pratat med politiker som tycker att idén är vettig och har lovat jobba på den internt i sina partier.

Göran ställde frågan till Leif GW Persson i SVT Veckan med Camilla och Leif GW den 7 maj och fick fullt medhåll i sakfrågan. Klicka på bilden nedan för att komma till Görans öppna Facebooksida med en inspelning.

Fungerar inte ovan videolänk försök med denna som går till ”Alltom02promilles” youtubekanal TRYCK HÄR

Ett konkret förslag för ängsliga beslutsfattare!

Vår Båtfolket-vän, den kände imitatören och skärgårdsälskaren Göran Gabrielsson hade den 3:e mars en helsida på Expressen debatt med en logisk och klurig idé som kan tillfredsställa ängsliga politiker och tjänstemän då den inte ändrar på 0,2 gränsen i sig, men dess tillämpning.

Vad går då Gabrielssons förslag ut på? Jo, låt gränsvärdet 0,2 promille inträda när båten framförs med en hastighet över 15 knop och inte som idag när båten har en fartkapacitet (lätt lastad under perfekta förhållanden) på 15 knop. En sådant förslag skulle göra det möjligt att i sakta mak hämta någon på andra sidan sundet trots att man har druckit ett glas vin eller att efter en middag på skäret kunna lägga om ankaret utan risk att bli brottsling. En sådan lagjustering skulle ha friat t ex den båtägare som blev fälld i Uddevalla Tingsrätt för att med 0,2 promille i blodet ha startat sin motor, lossat tamparna på sin båt (med en fartkapacitet över 15 knop) utan att lägga i en växel. Kustbevakningen och sjöpolis skulle därtill kunna ägna sig åt sjösäkerhet med rim och reson och åt väsentligheter. Med den förslagna tillämpningen torde sjösäkerheten därtill öka!

Vi i organisationen Båtfolket tycker att Gabrielssons förslag är bra eftersom det tar fasta på tillämpningen av lagen och inte promillegränsen i sig. Vi skulle då kunna undvika somrar med tokiga dyra domar och helt onödiga ingripanden. Vi kanske då också slipper den förvrängda debatten om att man är ”full” och blir en oberäknelig skeppare runt 0,2 promille.

Därtill borde den vara politiskt gångbar då den inte ändrar gränsen i sig. Låt oss också påminna om att promillelagen kom till med argumentet att båt- och biltrafik alltmer börjat likna varandra. Visst har vi idag båtar som kan gå snabbt, men båtliv är som bekant inte biltrafik. Och att då hårt kriminalisera fritidsskeppare vid låga hastigheter bara för att deras båt KAN gå över 15 knop har inte ett dugg med höga hastigheter att göra. Argumentet för, dvs liknelsen med biltrafik, faller platt.

För den absoluta majoriteten båtar innebär en sådan justering av lagen i praktiken en lägre hastighet än 15 knop. Snarare deplacementsfart mellan 5 – 9 knop. Över 7-8 knop vill gärna båtar trycka upp fören, skapa svall och dra för mycket bränsle innan man fortsätter upp i planing. Vid planing är man oftast uppe i mer än 20 knop. Så tillämpningen är lätt att övervaka för Polis och KBV även på långt håll både visuellt och med radar/laser.

Vi i Båtfolket anser visserligen att en anpassning till någon av våra grannländers lagar är mest naturligt men som en kompromiss och ett steg mot SUNT FÖRNUFT stödjer vi detta förslag. Vi kommer att prata med politiker och sakkunniga samt uppmanana båtorganisationer att arbeta för denna ändring.

Vi ställer frågan: Vem kan – på riktigt – vara emot en sådan justering av lagen?

Svenska politiker bör släppa sin alkoholneuros

Allt fler inser galenskapen med misstro och omyndigförklaring av vuxna medborgare. I Finland har man släppt starköl och lättvin till vanliga butiker och har betydligt enklare förfarande för gårdsförsäljning än Sverige. Ändå minskar alkoholkonsumtionen. Precis som i Sverige trots all alkoholreklam, bättre öppettider på systemet och en explosion av krogar med öl och vintillstånd. Bra betraktelse här i Expressen. Klicka på bilden nedan.

Finland har heller inte ändrat sin ansvarslag med ett tak på en promille (samma som Sverige för långsamgående båtar) men har samma fina utveckling med minskning av olyckor som Sverige. Notera att den största minskningen i Sverige var INNAN 0,2 promillegränsen.

*) Se bland annat tidigare nyhetsbrev där vi gått igenom studier som gjorts på fritidsbåtolyckor åren 1994-2010 samt regeringens egen utredning ”Ett stärkt straffrättsligt skydd mot upprepad trafikbrottslighet och en utvärdering av den nedre promillegränsen för sjöfylleri Ds 2019:22) ((som i en djupare analys visar att ingen dödsolycka skett mellan 2011-2017 där skeppare haft upp till 0.5 promille i blodet och som omfattats av promillelagen))


Läs vår faktaspäckade folder

Nedan vår folder med korta kärnfulla budskap – alla backade med fakta! Läs eller ladda ner foldern HÄR eller klicka på bilden nedan. Maila oss om du behöver tryckta exemplar.


Stötta oss – en kamp för att kriminaliserande lagar skall stiftas på sakliga grunder!

Lagar som kriminaliserar oss medborgare måste bygga på fakta – inte myter. Swisha eller sätt gärna in en hundring – eller mer – på vårt bankgiro nedan. Notera, allt ev. överskott efter lagändring går oavkortat till Sjöräddningen. Vi har en kompetent revisor.

Vi är givetvis även intresserade av att du personligen engagerar dig 🙂 Sänd oss ett mail!

Du kan Swisha ditt stöd till 123 223 88 06

Denna symbol kan du sätta på din båt för att visa vad du står för. Vi skickar några till dig om du sänder ett bidrag till oss

Denna symbol kan du sätta på din båt för att visa vad du står för. Vi skickar några till dig om du sänder ett bidrag till oss

Vi är många som blir allt mer bekymrade över lagar som stiftas efter opinionsundersökningar och inte efter fakta och minoriteters rätt. Ett samhälle som allt mer styrs av tyckande och ängsliga eller ensidiga kvällstidnings-rubriker. 0,2 promille på sjön är exakt en sådan tyckarlag. Där du har politiska kontakter – kräv en ändring! Lyd inte bara!

Stötta oss på www.båtfolket.se med en slant för vår kamp. Vi är en helt ideell aktionsgrupp. Vårt arbete med att få till en justering av 0,2-lagen är givetvis viktigt. Men frågan rymmer också dimensioner som är långt mycket viktigare än rätten att få framföra en båt med låga alkoholnivåer så länge man inte utgör en fara för andra. Även rätten att inte dömas galet hårt för ett påhittat brott där det bevisligen inte finns några offer! Det kostar för oss att ställa ut på mässor, annonsera, diverse licenser, producera material. Vår verksamhet bygger endast på hjälp av privata bidrag.

Annars Bankgiro 250-8109. Skriv gärna namn och mailadress så vi vet vem du är! Lägger du med en postadress sänder vi dig vår ikoniska dekal i form av en farledsskylt med överkryssat 0,2. En absolut succé sedan båtmässan 2015. Vi har hittills levererat ut mer än 10.000 av dem! Passar fint bredvid sjöräddningssällskapets dekal på båten! Du som stöttat oss tidigare – maila oss bara så sänder vi!


Informera dina båtvänner och klubbkollegor via e-post och sociala media om oss och vårt arbete. Sänd en länk till dina vänner för att få detta nyhetsbrev. Fakta vinner i längden om det är tillräckligt många som besitter den!

På Facebook finns den öppna gruppen ”Sjöfyllerilagen” där du finner oss och andra som debatterar. Vänligen notera att den INTE är modererad av oss i Båtfolket.

Vår 49 sidiga vitbok med ”kalla fakta” (upplaga 2016 men ännu – tyvärr – aktuell) finns att ladda ner: www.båtfolket.se tillsammans med affischer och annat material.

Vill du höra av dig – sänd ett mail till Jim Huzell – jim@huzell.net


Dela och gilla nyhetsbrevet på Facebook! Klicka här!