“Alkohol och båtliv hör inte ihop!” – Har vi hört den förut?

Nyhetsbrev 14 – 2015-02-27

Har du hört den förut? Det är nog den vanligaste floskeln som politiker och nykterhetsorganisationer tar till i brist på argument. Man har varken tänkt till eller bemödat sig att sätta sig in i lagen och dess konsekvenser för för mer 400 000 fritidsskeppare plus besättning. Det är allvarligt. Fler exempel:

  • Måste man supa på sjön? (Och alltid insinuera stora mängder just sprit – som om det inte går att ta två vin till maten)
  • Du vill alltså att man skall få köra full på sjön? (Ungefär som om man någonsin fått det – det har under lång tid varit förbjudet!)
  • Har ni inget viktigare för er? (Den här lagen har faktiskt stor principiell betydelse)

Denna typ av “klyschor” är bekväma när man vill “dräpa” en seriös diskussion. Motivet är ofta just att slippa konfronteras med fakta.

Lika illa är det att när Kustbevakningen går ut till pressen och talar om att promillelagen ”fungerar” genom att hänvisa till att antalet de tar fast för sjöfylleri minskat. Det är dumt eftersom antalet de haffar inte har något med säkerhet att göra. Sätt höga böter på vad som helst och intensifiera bevakningen och ni ska se att det har effekt. Tillsynsmyndigheten beter sig därtill både oprofessionellt och odemokratiskt då de som tjänstemän måste veta bättre.

nyhetsbrevsbildFör många av oss passar det alldeles utmärkt med ett glas vin på skäret för att i stilla mak och utan att vara berusade eller farliga ta oss hem en ljummen sommarkväll med vår båt. För många av oss så ligger det också ett egenvärde i att våra fjärdar inte blir till kontrollstationer för oviktiga struntsaker. För många av oss är det viktigt att behandlas som ansvarsfulla individer som både kan tänka själva och ta ansvar.

Det är dags att ställa högre krav både på våra makthavare och våra svenska tjänstemän. I våra grannländer är tonen en annan. Där avvisar tjänstemännen den svenska lagen som irrelevant och kostsam. Det gör även politikerna. När ska vi få se samma sak i Sverige frågar vi oss?

Det är därför vi fortsätter vårt arbete med att få till en översyn av promillelagen. Det är därför det är så viktigt att alla som kan hjälpa till också gör det – båtorganisationer som du – den enskilde båtägaren.

batlivs_fragor

sverigesrikdsagVallöften?!

I de sista självande dagarna innan valet anslöt sig även Socialdemokraterna till uppfattningen att en utvärdering/översyn av sjöfyllerilagen måste ske. Det var i en utfrågning från tidningen Båtliv. Anders Ygeman svarade båtliv varande Trafikutskottets ordförande men har ju sedan regeringsskiftet utnämnts till inrikesminister. Nu återstår att se om vallöftet infrias. Han har principiellt stöd från M, C och SD. Även de kvinnliga kandidaterna till partiledarposten i KD har ju uttryckt att båda vill ”göra upp” med KD’s ”ängsliga” politik. Bådar kanske gott. 0.2 är just en ängslig lag som utan anledning förflyttat ansvaret från oss båtägare till uppfostrande politiker.

Status i riksdagen

Det är en hel rad aktuella motioner som ligger inne som vill utvärdera/ompröva promillelagen. Här nedan en välskriven motion från Finn Bengtsson m.fl. (M). Tyvärr med ett faktafel att våra grannländer har 0.5.‰. Norge har 0.8. Finland har 1.0 och Danmark har endast en gräns för höghastighetsbåtar och då just 0.5 ‰

Klicka här http://gantrack2.com/t/l/1190763/1_NTkyMzA3OTg2Mw==/

Vi fann tyvärr ett annat exempel på att motioner skrivs utan att ha koll på grundläggande fakta. Moderaten Thomas Finnborg motionerar (2014/15:1836) om ett obligatorium att ha flytvästar ombord med bland annat följande argument:

”Antalet drunknade i samband med småbåtsolyckor har också ökat, vilket gör ett krav på flytväst på fritidsbåt än mer angeläget”.

Thomas har som bekant helt fel. Antalet förolyckade med båt inblandat har minskat konstant i mer än 30 år. Däremot har drunkningar utanför båtlivet tyvärr ökat kraftigt under 2014.