Pressklipp och länkar
Nedan länkar till läs- och tänkvärda tidnings- och debattartiklar, blogginlägg m.m. Vi lägger ut fler efterhand men p.g.a den stora mängden opinionsyttranden kommer vi att vara lite sparsmakade så inte överskådligheten går förlorad. Detta sagt, vi tar gärna emot tips.
Det har sedan årsskiftet 2012 varit artiklar och insändare införda i så gott som samtliga båttidningar och vid upprepade tillfällen. SvD, DN, GP, Expressen och Aftonbladet har haft artiklar. Webb-sajter anknytna till båtliv och skärgård har presenterat och debatterat. Lokaltidningar landet runt likaså. T.ex tidningen Skärgården har flitigt rapporterat om lagen då den är hämsko för de boendes rörlighet och direkt skadlig för skärgårdsturismen på östkusten.
Nykterhetspolitiska skäl försämrar sjösäkerheten
Tidningen Skärgården 2016-03-03 (pdf)
Samma rätt bör gälla för umgänge i skärgården som i stan
Tidningen Skärgården 30 dec 2015
Krönika på Hamnen.se
Erling Mats har skrivit en mycket bra krönika om mytbildningen kring alkohol och båtliv. Vi får inte acceptera att lagar stiftas med myter som grund.
http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/erlings-kronika/om-att-avliva-en-myt.html
En fullständigt onödig lagstiftning
Eric Erfors på Expressen sågar promillelagen fullständigt i en ledare den 5 mars 2013.
http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/eric-erfors-vem-kan-segla-forutan-vin/.
Ledarskribenten är klar över att lagen är verkningslös, tillkommit utan sakliga skäl och att riksdagspolitikerna bör skämmas över den.
Båtunionen kräver en översyn av Sjöfyllerilagen!
Sedan artikeln nedan publicerades har SBU med Ordförande Bengt Gärde i spetsen upprepat detta budskap i alla relevanta sammanhang. I februari 2013 begärde SBU – tillsammans med experter, politiker och oss på Båtfolket – formellt till Regeringen att man måste ompröva lagen. Du kan läsa den fulla begäran här: Båtsverige ber regeringen om en översyn
Luddigt och provocerande
Red. Lasse Bengtsson. Svenska Båtunionens medlemstidning Båtliv Sep 2012:
Det finns en väldigt fin princip inom det svenska rättsväsendet: ”Hellre fria än fälla.” Förlåt mitt ordval, men vart tusan har den principen tagit vägen? Nykterhetstalibanerna i den svenska riksdagen, de övernitiska kustbevakarna och – numera – sjöpoliserna verkar inte känna till den. Dom tolkar lagen – i vissa fall mästerstycken av obegriplighet – godtyckligt. Ibland rent av provocerande.
http://www.batliv.se/2012/09/14/ledare33/
Sjösäkerhetsexpert sågar sjöfyllerilagen
– Jag har aldrig uppfattat sjölivet som en tummelplats för fylleri däremot som en plats för trevliga umgängesformer inom gränserna för vad sjösäkerheten kräver, säger Ulf Hallström, tidigare chef inom Sjöfartsverket och ansvarig för sjöräddningen i Sverige.
Myten om ”fyllechaffisen”
Lagstiftaren jämför ju båtliv med biltrafik. Kan vi nu räkna med att bilburna krogbesökare som har med en så kallad ”fyllechaffis” nu fälls för rattfylleri om föraren tilltalas om vägval eller hur man slår på intervalltorkaren? Läs om här hur man nu blir åtalad för man tipsar sin nervösa fru som måste borda en Polisbåt. Enlig praxis skall Polisen borda men det är svårt och man vill undvika att själva vara vållande till skador …
Läs artikeln här (länk kommer)
0,2 promille är ingen fylla.
Johan Eriksson, SvD Ledare 6 augusti 2012
Som Transportstyrelsen slår fast beror de alkoholrelaterade olyckorna till sjöss på grovt rattfylleri. Och finns det ingen säkerhetsrisk är det inte heller försvarbart med lagstiftning.
”De olyckor som kan tillskrivas alkohol handlar regelmässigt om grovt rattfylleri, alltså från en promille och långt därutöver. 0,2-promillekravet saknar sålunda berättigade skäl och medför att oskyldiga istället straffas hårt och leder bara fel i jakten på verkligt sjöfylleri och säkerhet”, skrev Bert-Åke Varg, Ulf Brunnberg, David Hellenius och flera andra båtentusiaster i går på SvD Brännpunkt. Det inte samma sak att framföra en fritidsbåt som att köra en bil.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/02-promille-ar-ingen-fylla_7398638.svd
Kändisarna har rätt. Den nya 0,2-promilleregeln på sjön riskerar att göra mer skada än nytta.
Sverige är tämligen ensamt om 0,2-promillegräns för fritidsbåtar. Syftet var ökad sjösäkerhet, men de olyckor som sker på grund av alkohol handlar om högre berusningsgrad. I stället drabbar lagen oskyldiga, skriver flera artister och mediepersonligheter.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/02-promillekrav-pa-sjon-leder-fel_7397282.svd
Allt är inte svart eller vitt
Debattartikel i GP
Att tala om fylla och fyllerist vid så låga nivåer som några tiondels promille är inte konstruktivt. Vi måste först definiera vad en sjöfyllerist är, eftersom lagstiftaren inte sakligt kan motivera den nuvarande alkoholgränsen. Den som dock blir stoppad och har en promillehalt på några tiondels promille drabbas de facto hårt. 40-60 dagsböter är det normala, skriver Magnus Starck, ordförande i föreningen Båtfolket.
Erik Blix intervjuar Krister Magnusson, chef för sjöpolisen i Göteborg och Sven Spiegelberg representant för aktionsgruppen Båtfolket.se om de nya alkoholgränserna på sjön.
Krister Magnuson framhåller att man kan jämställa bil och båttrafik. Om så var fallet borde vi kunna låta tonåringarna träna på egen hand utan körkort även i bilen, det har ju gått bra i alla år på sjön. När myndighetspersoner använder sin auktoritet för att skrämma upp både allmänhet och politiker måste vi säga ifrån. Vi kommer att sätta ljuset på polis och kustbevakning om de bedriver opinionsbildning för egen vinning på felaktiga grunder.
P4 Extra sommar 120723 – ”Man har kriminaliserat en grupp människor”
Riksdagsman Maria Abrahamsssons funderingar.
När voteringsklockan ilsket ljuder i riksdagshuset i morgon eftermiddag skyndar vi 349 lagstiftare till kammaren för att rösta ja – eller nej – till den sista luntan regeringsförslag innan midsommarfirandet tar vid.
http://st.nu/opinion/ledare/1.4819772-ingen-promillegrans-pa-sjon
Promillelagen gör föga nytta.
Ledarsidan: Riksdagsmän ger inte upp kampen för att få bort den nya, strängare lagen mot sjöfylleri
http://www.expressen.se/gt/ledare/ledare-promillelagen-gor-foga-nytta/
”Uteslutet med promillegräns på 0.2”.
I Finland lämnade nyligen Justtieministern klara besked.
http://www.vasabladet.fi/Story/?storyID=33394678
Regeln är förnedrande för båtfolket
Professor i Sjörätt Hugo Tiberg, Sjörättsinstitutet Stockholm samt Professor i Informationssystem Mats Edenius, Uppsala Universitet
Den nya gränsen för sjöfylleri är inte sakligt motiverad utan leder till felprioriterade bevakningsresurser och kriminalisering av vardagslivet. Regeln är förnedrande för båtfolket och ett uttryck för styrning som går stick i stäv mot politikernas allmänna intentioner att inte använda den makt de fått till att dirigera väljarnas liv i detalj.
http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-sjofylleri-fornedrande-for-batforare
En del av nykteristlobbyns kamp mot vanligt folks livsval!
GUSTAV ANDERSSON (C) skärgårdslandstingsråd samt KARL MALMQVIST (C) seglare och förbundsstyrelseledamot i Centerstudenter:
Det är inte för att förbättra säkerheten och välbefinnandet för de som besöker skärgården som lagen införts. Istället är den en del av nykterismlobbyns kamp mot vanligt folks livsval och dryckesvanor. Lagen är ett typexempel på en moralistisk skrivbordsprodukt som snarast borde förvisas till papperskorgen.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sjofyllerilagen-handlar-inte-om-sakerhet_6404473.svd
Krönika av Göteborgspostens Chefredaktör Peter Hjörne:
Vilket problem löstes? Det borde inte räcka med allmänt tyckande för att inkräkta på människors personliga frihet
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.434377-peter-hjorne-vilket-problem-lostes-
+ krönika 31 Maj 2012: Riksdagen svalde betet. Båtlivet blev tristare och folket tappar förtroendet för politiker.
Ett inlägg av Bil- och trafikjournalisten Robert Collin ang. 0.2 för bil i Sverige:
Var promillegränsen hamnar är mer en politisk fråga än betingat av fakta. Bilförare med mindre än 0.5 promille orsakar aldrig några olyckor. Statistiken visar att de inte är farliga i trafiken.
MORGONSUR
Ett långt resonerande blogginlägg från drabbad skärgårdsbo:
Och om jag nu inte ens får ro en båt som kan gå 15 knop kan jag inte ens ro över till grannen i vår minsta båt. Om jag inte monterar av tjugohästaren just då.
Jag kan helt enkelt inte släppa ‘sjöfylleriet’
Båtägare är enligt riksdagen asberusade, ansvarslösa och farliga!
Red. Lasse Bengtsson. Svenska. Båtunionens tidning Båtliv Nov 2011:
I Sveriges Riksdag skrivs det motioner mot (obs!) båtlivet som aldrig förr. Andra myndigheter tar fram märkliga och bisarra förordningar som alla har det gemensamt att de tar bort det personliga ansvaret och i stället – ofta – nykriminaliserar oss. Ta till exempel 0.2 promilleregeln om sjöfylleri. Under de senaste 30 åren har det sammanlagt lämnats in 71 motioner till Riksdagen i detta ämne. I huvuddelen av dem utpekas båtmänniskorna som asberusade, ansvarslösa och allmänt farliga för omgivningen. Hårda tag vill man ha… Ofta blandar motionärerna samman båt och bil med häpnadsväckande resultat!
Tidningen Båtliv frågar partierna om deras inställning till Promille och annat. S och M här positiva till en översyn.
Båtliv 4/2014 innan valet. Skrivet av tre av tre erkända experter inom sjösäkerhet:
Sjöfyllerilagen – en inkonsekvent lagstiftning
Den synnerligen låga promillegränsen har ingenting med sjösäkerhet att göra!
Läs artikeln här (länk kommer)
Riksdagsledamöter debatterar sjöfyllerilagen – avslöjande
En ljudupptagning från SBU och Sweboats ”Båtting” 2014. Mycket bra inledning av SBU’s ordförande Bengt Gärde som konstaterar att lagen är verklingslös, ger extrema böter och han önskar en harmonisering till omgivande länder. Sedan pinsamma inlägg från våra folkvalda där man bl.a talar om för det samlade sjöfolket att man inte ”bör” tycka det vi tycker. M och SD öppnar för översyn. M varnar för att lagen efter en översyn kan komma att omfatta även ekor, kanoter och mindre segelbåtar
Sjörättsinstitutet uppmärksammar att en meningslös lag kostar samhället stora pengar
Sjölagen innehåller 437 paragrafer. Av dessa handlar två om sjöfylleri. Dessa två paragrafer upptar den helt övervägande delen av de avgöranden som Sjörättsinstitutet årligen får in från domstolarna: för det förlidna året var det cirka 128 domar om sjöfylleri mot 40 om andra sjörättsfrågor inklusive sådana som ligger utanför sjölagen. Det verkar uppenbart att våra domstolar — och så mycket mer då polis, kustbevakning och åklagarmyndighet — måste lägga ner oerhört mycket tid och arbete på dessa ur risk- och skadesynpunkt mestadels harmlösa förseelser. – Nu återstår att bestämma vad som kan göras med en nytillkommen lagreglering som tycks göra mer skada än nytta.
Journalisterna borde granska sjöfyllerilagen
Förbjuder man kepsar på sjön och samtidigt inför en kraftig övervakning så är det klart att kepsanvändningen minskar. Det viktiga är ju VARFÖR kepsar föbjuds – inte att man lyckats får bort dem. Märkligt att inte mer ”avslöjande” journalister törs granska denna lag – ännu.
http://www.expressen.se/debatt/journalisterna-borde-granska-sjofyllerilagen/?partner=m
”Håll Sverige fritt från moraliserande förbud”
DN. Publicerad 2012-08-01 00:50
En mycket tänkvärd artikel om förbudsivrandet i Sverige. Författad av bl.a en riksdagskvinna ”Lagstiftarna bör avhålla sig från att stifta lagar baserade på moraliserande föreställningar om hur medborgarna från tid till annan bör äta, dricka, motionera eller vad det nu kan handla om. I linje med det bör statens ansvar för den enskildes handlingar inte sträcka sig hur långt som helst”.
http://www.dn.se/debatt/hall-sverige-fritt-fran-moraliserande-forbud/
”Alkoholliberalerna på sjön är ett gäng halvalkoholiserade gubbar i kändissvängen”
Aftonbladet uppmärksammar Gustav Hemming (Skärgårdslandstingsråd C) öppna brev till regeringen att ompröva sjöfyllerilagen. Nykteristlobbyn svarar med sedvanlig ”härskarretorik” av grovt slag och helt befriat från fakta!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16338021.ab
Denna insändare påpekar något principiellt viktigt. Nykterhetslobbyn är ett särintresse som har en oproportionellt inflytande. Helt jämförbart med om Katolska Kyrkan skulle ha ett avgörande påverkan på svensk abortlagstiftning.
http://www.allehanda.se/opinion/insandare/fel-att-nykterister-satter-promillegranser
Debatt: Reglera inte sönder det svenska båtlivet
Publicerad onsdag, 30 juli 2014
Två moderater i riksdagen, Sten Bergheden i Skaraborg och Edward Riedl i Västerbotten, varnar i en debattartikel för att fritidsbåtslivet hotas av regler. Fritidsbåtslivet är en viktig del av det svenska samhället! 0.2 lagen måste utvärderas och med stöd i fakta
http://www.lidkopingsnytt.nu/2014/07/30/debatt-reglera-inte-sonder-det-svenska-batlivet/
Nyhetsbrev 43 – Det extremt ängsliga Sverige! – eller konsten att lösa problem som inte finns
I Sverige blir något positivt ändå ett problem .... Corona till trots fick vi en fantastisk båtsommar. Det tillkom glädjande nog många nya båtägare denna säsong. Helt förutsägbart basunerar då media ut hur mycket sjöräddningen fått ingripa och i artiklar och...
Nyhetsbrev 42 – Båtfolket? – det är ju ni som vill att man skall kunna ”köra full” på sjön!
Precis, det är en mänsklig rättighet att vi båtfolk skall få dra några pilsner och järn till maten och sedan dra ut dyngraka ut på fjärden......... Svarar vi emellanåt. Först när vi i Båtfolket ger ett sådant svar på harangen inser ofta den som frågar hur absurt...
Nyhetsbrev 41 – Alla seriösa utvärderingar visar att det är dags att ta bort 0,2 regeln
Den här regeringen kommer att gå till historien som en av de sämsta med avseende att bereda och införa lagar. Kritik från bl.a. Lagrådet, rättsliga instanser samt de som omfattas av lagförslag har haft en omfattning man sällan skådat. Detsamma gäller så kallade...
Nyhetsbrev 40 – ”Utredning” om sjöfyllerilagen överlämnad
Klicka på bilden för en youtube video. Sjöfyllerilagen behandlas 10 minuter in i videon Så var då utredningen "Ett stärkt straffrättsligt skydd mot upprepad trafik-brottslighet och en utvärdering av den nedre promillegränsen för sjöfylleri överlämnad". Utredaren,...
Nyhetsbrev 39 – Höstuppdatering från Båtfolket
Innehåll:
• En utvärdering om bl.a sjöfyllerilagen pågår. Snart rapportdags.
• Vilka fakta och resonemang har utredarna tagit till sig?
• Läs professor i sjörätts faktaspäckade skrivelse till utredarna.
• Konsten att lösa problem som inte finns. Var finns proportionerna?
• 0,2 är en rent populistisk uppfostringslag